Pedagogisch werkplan

PEDAGOGISCH WERKPLAN

De samenstelling van het gezin: Nadine de gastouder met echtgenoot en twee zoons. Echtgenoot werkt in Amsterdam of in Turkije of  werkt thuis op kantoor, helpt niet actief mee in de opvang. Een kind studeert in Rotterdam en ander kind studeert in Delft en die woont niet meer thuis en de ander zit tot 18.00 in Rotterdam dus zullen de kinderen niet veel zien.

De groepssamenstelling per dag:

 Op aanvraag.

 De ruimte waar de kinderen spelen:

 Woonkamer met diverse soorten speelmogelijkheden, vooral aan tafel de georganiseerde zaken zoals samen  puzzelen, knutselen, tekenen, zingen, dansen of voorlezen.
Boven is er een speciale kamer om te spelen, vrij spel en ook wordt er hier geslapen en soms eten we er ook wat.

Het beneden toilet gebruiken de meeste kinderen zelfstandig id worden stimuleert deze zelfstandig te gebruiken. Verder maken de kinderen voor het slapen gaan gebruik van de keuken, daar poetsen we onze tanden en wassen we onze handen voor het slapen gaan en plassen we op de beneden toilet of op zolder op het potje. Knutselspullen, puzzels, kralen en andere zaken waarmee we dagelijks spelen staan in de woonkamer in een kast. Onder begeleiding kunnen de  kinderen samen met mij de spullen verzamelen. Tijdens het eten maken de kinderen onder de twee gebruik van een kinderstoel, die wordt na gebruik schoongemaakt. Ook maak ik gebruik van wipstoeltjes voor de allerkleinste als ik even mijn handen vrij moet hebben, deze gaat standaard eens per maand met de was mee en vaker mocht de stoel vies zijn. Verder heb ik geen box want loop vaak met de baby’s rond, draag ze en/of ze zitten lekker op schoot.

De kinderen slapen in dubbelledikant van een kinderdagverblijf,  of een opklap ledikant van Geuther.

Ieder kind heeft zijn eigen beddengoed en dat wordt wekelijks gewassen. De kinderen hebben ook allemaal een vaste slaapplek. Ze weten dus zelf heel goed waar ze slapen.

Op het toilet heb ik een verkleiner voor de allerkleinste en een krukje om op te stappen en later voor bij de gootsteen om onze handen te wassen. Dit gebeurt voor iedere maaltijd en na iedere toiletgang en na het buiten spelen. De toilet wordt na iedere toiletgang afgenomen met een hygiënisch doekje.

 De 4 pedagogische basisregels:

 • een gevoel van emotionele veiligheid bieden.

• gelegenheid bieden tot het ontwikkelen van persoonlijke competenties.

• gelegenheid bieden tot het ontwikkelen van sociale competenties.

• het overbrengen van waarden en normen, de “cultuur” van een samenleving

 Een gevoel van emotionele veiligheid bieden:

  Door middel van een luisterend oor bieden en laten merken dat het kind gehoord wordt als het ergens behoefte aan heeft. Ik praat op gepaste hoogte met de kinderen, zit dus vaak op de grond met ze of zak even door de knieën. Ik weet in welke fase van ontwikkeling het kind zit en pas daar de manier van omgaan met het kind op aan. Het kind krijgt de tijd om zijn/haar verhaal te vertellen en de ruimte zijn/haar gevoelens te tonen. Ik heb respect voor de zelfstandigheid van het kind, stimuleer hun zelfstandigheid, zodat ze in hun eigen tempo zich kunnen ontwikkelen en ruimte krijgen van mij voor hun eigen initiatief.

Verder bied ik een vaste dagindeling aan, werk met de VVE methode van cito Piramide en Kiki, de kinderen weten wanneer er wat gebeurt, de meeste weten dit al doordat ze er met regelmaat zijn, maar ik maak ook gebruik van dagritmekaarten en deze kunnen kinderen die minder frequent komen steun bieden.

 Ontwikkelen van Persoonlijke  competenties:

 Ik laat merken dat ik het kind waardeer door waardering uit te spreken als een kind iets doet of maakt. Ik leg uit, benoem wat ik zie en moedig de kinderen aan om dat ook te doen. Iedere dag lees ik voor, dat is goed voor de taal en denkontwikkeling,  interactief voorlezen is ook vaak aan de orde. Door met verschillende materialen te werken: klei, verf, potloden, kralen, puzzels, lego enz. stimuleer ik de ontwikkeling van de grove en de fijne motoriek, maar ook op taalgebied door een veel voor te lezen, te zingen en te luisteren naar elkaar, uiteraard afgestemd op het niveau van het kind.

We gaan ook vaak naar buiten toe om nieuwe dingen te ontdekken, planten, dieren, boodschappen doen en naar verschillende speeltuinen gaan.

Bovenal stimuleer ik de zelfredzaamheid, los dus niet alle problemen voor hen op, sluit niet alle risico’s uit,  laat ze zelf dingen ontdekken (bij echt gevaar grijp ik uiteraard in). Het gaat om het ontdekkingsproces en op deze manier leren ze al doende nieuwe dingen. Ik geef ze het vertrouwen dat ze het zelf kunnen, al dan niet met een beetje hulp.

 De dagindeling ziet al volgt uit:

Binnenkomst: ontbijten met z’n allen, daarna gaan de BSO’ers naar school 8.30, wij brengen ze en lopen meestal gelijk even een uur in de natuur, rond 9.30 zijn we weer terug en eten we allemaal fruit of rauwkost, verschoonronde daarna gaan. De baby’s gaan dan vaak even slapen.

De rest gaat een georganiseerd iets doen, denk aan verven, tekenen, knutselen enz. en ga ik vaak uit van het thema waar we op dat moment mee werken. Om 11.00 een verschoonronde.

Om 12.00 lunchen we.

Rond 13.00 gaan we naar boven en gaan de meeste slapen. Als we wakker worden krijgen we allemaal weer een schone luier en eten we wat en drinken we wat, denk aan een cracker met kaas.

Daarna gaan we vaak naar buiten, ook bij minder mooi weer.

Rond 16.30 eten we nog wat fruit en drinken we nog wat als we dorst hebben en komen de eerste ouders zich melden.

Samen spelen, sociale competenties bevorderen:

 Ik bied gelegenheid zo dat de kinderen ongestoord kunnen naast elkaar kunnen spelen.   En toch ook weer met elkaar, dat stimuleer ik door bijv. samen een treinbaan te bouwen, allemaal een stukje zoeken en vastzetten. Ruzie los ik niet direct voor ze op, ik observeer en geef ze tips het zelf op te lossen als dat niet lukt, dit bevordert de zelfredzaamheid. We praten niet door elkaar heen, respecteren als iemand aan het woord is en wachten onze beurt af, dat is best lastig. Zo zorg je ervoor dat iedereen elkaar respecteert en dat ze begrip krijgen voor elkaar, doordat ze zich in anderen kunnen verplaatsen. Dit gebeurt door uitleg en voorbeelden te geven, op deze wijze leren ze spelenderwijs rekening houden met elkaar.

Het overbrengen van normen en waarden:

 Er zijn bepaalde universele regels die we sowieso hier toepassen in de opvang: je doet elkaar geen pijn en je mag niet iets afpakken zonder toestemming van de ander, en er wordt niet gescholden.

Zo proberen wij elkaar altijd te helpen en elkaar te respecteren voor wie we zijn.

Ik reageer met open en sensitieve houding op de kinderen en op deze wijze probeer ik ook het goede voorbeeld te geven door voor te leven.

 Omgang met de ouders/verzorgers

 Met de meeste ouders communiceer ik de dag mondeling, de kinderen jonger dan een jaar houd ik in een schriftje bij wat ze hebben gegeten en gedronken en of er ontlasting is geweest.

Verder beheer ik een besloten internetpagina waarop ik leuke quotes, foto’s en anekdotes van die dag plaats. Is er een extra gesprek nodig wordt dat zo nodig even in gepland. Een nieuwsbrief maak ik ook, maar daar zit weinig regelmaat in, vaak tijdens de grote vakanties even om het nieuws op die manier te verspreiden, maar vaak wordt er al zo vaak tijdens de overdracht of per mail gecommuniceerd dat de nieuwsbrief vaak erbij inschiet.

Achterwacht:  3 achterwachten( op aanvraag).

 Beschrijving opvanglocatie:

• Eengezinswoning, 3 laags, 5 kamers, grote tuin met volière, kippen, honden (labrador en austrian shepherd en een pomeriaan) en een kat.

Regeling bij verhindering gastouder:

• Noodopvang via het GOB te regelen.

Vervoer:

• Te voet met de kindertaxi van Winther, of tweelingwagen, afhankelijk van de bezetting.

Wenperiode:

• 2 dagdelen, in overleg

Groepsgrootte:

• Max. 6 kinderen tegelijkertijd, waarvan 1 of 2 kinderen ouder zijn dan 4

Ziek kind:

  • Bij een ziek kind wordt er altijd overlegd, vaak kunnen ze gewoon komen of blijven, maar bij besmettelijke ziektes niet en ook bij koorts wordt er overleg gepleegd.
  • Paracetamol of andere koortsverlagende middelen worden niet gegeven voor koorts en kinderen kunnen niet zonder overleg gebracht worden met een koortsverlagend medicijn zoals PCM e.d.
  • Koorts heeft een functie.